Oricâte tratate de istorie s-au scris sau se vor mai scrie de acum înainte, figura lui Mircea, învingătorul de la Rovine, s-a impus şi se va impune posterităţii prin aura viziunii eminesciene. I. Rotaru
ORIZONTAL : 1) Procedeu artistic
folosit de Eminescu pentru a stabili opoziţia frapantă între trecutul
glorios al patriei şi lumea degradată a societăţii contemporane poetului
– Vocaţia marelui nostru poet. 2) Domn al Ţării Româneşti,
figură pilduitoare a istoriei naţionale, om înţeles şi viteaz care respinge
demn pretenţiile lui baiazid de aţi închina ţara, declarându-se gata să
lupte, dacă sultanul a venit cu gânduri de război – Situaţie. 3)
Ciopotei, podul grajdului (reg.) – În contrast cu eroii
din trecut, impostorii şo politicienii abili din lumea contemporană sunt
vestejiţi
fără de vreme, dar cu creieri de copil, / Drept... având în minte vre
un vals de Bal-Mabil. 4)
Sfânt (pop.) – În vest
–
Federaţia Educaţiei Naţionale. 5) Bătălia se
desfăşoară cu o încrâncenare teribilă:
În zadar flamura verde o
ridică... oaste / Căci cuprinsă-i de pieire şi în faţă şi în coaste
– Doctorul dvs. electronic.
6) Cadenţă poetică, care în poem amplifică dinamismul bătăliei:
Mircea
însuşi mână-n luptă vijelia-ngrozitoare, / Care vine, vine, vine, calcă
totul în picioare
– Dăunătoare, cum sunt purtările
panglicarilor în ale ţării –
Udrea Ioan. 7) 1877, de când Eminescu începe elaborarea
Scrisorilor .i 1881, când Scrisoarea III
este citită la „Junimea” şi dată publicităţii – Fecioara
apărută în visul sultanului grăieşte:
Las’ să... a mea
viaţă de a ta... În braţu-mi vino
– Poetul satirizează prezentul utilizând
interogaţia retorică demascatoare:
Au la Sibaris nu suntem
lângă capiştea spoielii ? / Nuse... glorii de stradă şi la uşa
cafenelii ? 8)
Mihail Sadoveanu – Invectiva este pregnantă:
În cămeşi... mâneci
lunge şi pe capete scufie, / Ne fac legi şi ne pun biruri, ne vorbesc
filosofie – Pseudonim al
scriitorului I.E. Torouţiu (1888 - 1953) – Notă muzicală. 9)
Satira poetului spumegă de furie nereţinută, când se adresează
bâlbâiţilor
cu gura strâmbă: Voi sunteţi urmaşii Romei? Nişte răi şi nişte fameni! / I-e
ruşine omenirii să vă zică vouă... !
– Fals, cum e „patriotismul” impostorului care foloseşte
cuvinte meşteşugite,
de ai crede că viaţa-i
curată ca cristalul. 10)
La sfârşitul bătăliei, unul
dintre vitejii oşteni trimite o scrisoare
dragei sale, de la...
mai departe – Scena
întâlnirii lui Mircea cu Baiazid începe cu:
Iată... un sol de
pace c-o năframă-n vârf de băţ.
11)
Din replica lui Mircea:
Despre partea închinării,
însă, doamne, să ne... –
Rotofei. 12)
Motive poetice, pretext al satirei la adresa proastei guvernări a vieţii
publice – Turmentaţi, ca după îndelungi chefuri
unde spumegă desfrâul în
mişcări şi în cuvinte.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
1
|
||||||||||||
2
|
||||||||||||
3
|
||||||||||||
4
|
||||||||||||
5
|
||||||||||||
6
|
||||||||||||
7
|
||||||||||||
8
|
||||||||||||
9
|
||||||||||||
10
|
||||||||||||
11
|
||||||||||||
12
|
Dicţionar:
CIOP, SIM, EDR, ITE, ICO, SGM, ARN.
Prof. Nicolae
Vicolov
Solutia careului - la Scrisoarea IV
ALTE CAREURI CU EMINESCUConsultarea textului
Un
sultan dintre aceia ce domnesc peste vro limba, Ce cu-a turmelor pasune, a ei patrie s-o schimba, La pamânt dormea tinându-si capatâi mâna cea dreapta; Dara ochiu-nchis afara, înlauntru se desteapta. Vede cum din ceruri luna luneca si se coboara Si s-apropie de dânsul preschimbata în fecioara. Înflorea cararea ca de pasul blândei primaveri; Ochii ei sunt plini de umbra tainuitelor dureri; Codrii se înfioreaza de atâta frumusete, Apele-ncretesc în tremur straveziile lor fete, Pulbere de diamante cade fina ca o bura, Scânteind plutea prin aer si pe toate din natura Si prin mândra fermecare sun-o muzica de soapte, Iar pe ceruri se înalta curcubeele de noapte... Ea, sezând cu el alaturi, mâna fina i-o întinde, Parul ei cel negru-n valuri de matasa se desprinde: - Las' sa leg a mea viata de a ta... În bratu-mi vino, Si durerea mea cea dulce cu durerea ta alin-o... Scris în cartea vietii este si de veacuri si de stele Eu sa fiu a ta stapâna, tu stapân vietii mele. Si cum o privea sultanul, ea se-ntuneca... dispare; Iar din inima lui simte un copac cum ca rasare, Care creste într-o clipa ca în veacuri, mereu creste, Cu-a lui ramuri peste lume, peste mare se lateste; Umbra lui cea uriasa orizontul îl cuprinde Si sub dânsul universul într-o umbra se întinde; Iar în patru parti a lumii vede siruri muntii mari, Atlasul, Caucazul, Taurul si Balcanii seculari; Vede Eufratul si Tigris, Nilul, Dunarea batrâna - Umbra arborelui falnic peste toate e stapâna. Astfel, Asia, Europa, Africa cu-a ei pustiuri Si corabiile negre leganându-se pe râuri, Valurile verzi de grâie leganându-se pe lanuri, Marile tarmuitoare si cetati lânga limanuri, Toate se întind nainte-i... ca pe-un urias covor, Vede tara lânga tara si popor lânga popor - Ca prin neguri alburie se strevad si se prefac În întinsa-mparatie sub o umbra de copac. Vulturii porniti la ceruri pân' la ramuri nu ajung; Dar un vânt de biruinta se porneste îndelung Si loveste rânduri, rânduri în frunzisul sunator, Strigate de-Allah! Allahu! se aud pe sus prin nori, Zgomotul crestea ca marea turburata si înalta, Urlete de batalie s-alungau dupaolalta, Însa frunzele-ascutite se îndoaie dupa vânt Si deasupra Romei noua se înclina la pamânt. Se cutremura sultanul... se desteapta... si pe cer Vede luna cum pluteste peste plaiul Eschiser. Si priveste trist la casa seihului Edebali; Dupa gratii de fereastra o copila el zari Ce-i zâmbeste, mladioasa ca o creanga de alun; E a seihului copila, e frumoasa Malcatun. Atunci el pricepe visul ca-i trimis de la profet, Ca pe-o clipa se-naltase chiar în rai la Mohamet, Ca din dragostea-i lumeasca un imperiu se va naste, Ai caruia ani si margini numai cerul le cunoaste. Visul sau se-nfiripeaza si se-ntinde vultureste, An cu an împaratia tot mai larga se sporeste, Iara flamura cea verde se înalta an cu an, Neam cu neam urmându-i zborul si sultan dupa sultan. Astfel tara dupa tara drum de glorie-i deschid... Pân-în Dunare ajunge furtunosul Baiazid... La un semn, un tarm de altul, legând vas de vas, se leaga Si în sunet de fanfare trece oastea lui întreaga; Ieniceri, copii de suflet ai lui Allah si spahii Vin de-ntuneca pamântul la Rovine în câmpii; Raspândindu-se în roiuri, întind corturile mari... Numa-n zarea departata suna codrul de stejari. Iata vine-un sol de pace c-o naframa-n vârf de bat. Baiazid, privind la dânsul, îl întreaba cu dispret: - Ce vrei tu? - Noi? Buna pace! Si de n-o fi cu banat, Domnul nostru-ar vrea sa vaza pe maritul împarat. La un semn deschisa-i calea si s-apropie de cort Un batrân atât de simplu, dupa vorba, dupa port. - Tu esti Mircea? - Da-mparate! - Am venit sa mi te-nchini, De nu, schimb a ta coroana într-o ramura de spini. - Orice gând ai, împarate, si oricum vei fi sosit, Cât suntem înca pe pace, eu îti zic: Bine-ai venit! Despre partea închinarii însa, Doamne, sa ne ierti; Dar acu vei vrea cu oaste si razboi ca sa ne certi, Ori vei vrea sa faci întoarsa de pe-acuma a ta cale, Sa ne dai un semn si noua de mila Mariei tale... De-o fi una, de-o fi alta... Ce e scris si pentru noi, Bucurosi le-om duce toate, de e pace, de-i razboi. - Cum? Când lumea mi-e deschisa, a privi gândesti ca pot Ca întreg Aliotmanul sa se-mpiedice de-un ciot? O, tu nici visezi, batrâne, câti în cale mi s-au pus! Toata floarea cea vestita a întregului Apus, Tot ce sta în umbra crucii, împarati si regi s-aduna Sa dea piept cu uraganul ridicat de semiluna. S-a-mbracat în zale lucii cavalerii de la Malta, Papa cu-a lui trei coroane, puse una peste alta, Fulgerele adunat-au contra fulgerului care În turbarea-i furtunoasa a cuprins pamânt si mare. N-au avut decât cu ochiul ori cu mâna semn a face, Si Apusul îsi împinse toate neamurile-ncoace; Pentru-a crucii biruinta se miscara râuri-râuri, Ori din codri rascolite, ori stârnite din pustiuri; Zguduind din pace-adânca ale lumii începuturi, Înnegrind tot orizontul cu-a lor zeci de mii de scuturi, Se miscau îngrozitoare ca paduri de lanci si sabii, Tremura înspaimântata marea de-ale lor corabii!... La Nicopole vazut-ai câte tabere s-au strâns Ca sa steie înainte-mi ca si zidul neînvins. Când vazui a lor multime, câta frunza, câta iarba, Cu o ura ne'mpacata mi-am soptit atunci în barba, Am jurat ca peste dânsii sa trec falnic, fara pas, Din pristolul de la Roma sa dau calului ovas... Si de crunta-mi vijelie tu te aperi c-un toiag? Si, purtat de biruinta, sa ma-mpiedec de-un mosneag? - De-un mosneag, da, împarate, caci mosneagul ce privesti Nu e om de rând, el este domnul T;arii Românesti. Eu nu ti-as dori vrodata sa ajungi sa ne cunosti, Nici ca Dunarea sa-nece spumegând a tale osti. Dupa vremuri multi venira, începând cu acel oaspe, Ce din vechi se pomeneste, cu Dariu a lui Istaspe; Multi durara, dupa vremuri, peste Dunare vrun pod, De-au trecut cu spaima lumii si multime de norod; Împarati pe care lumea nu putea sa-i mai încapa Au venit si-n tara noastra de-au cerut pamânt si apa - Si nu voi ca sa ma laud, nici ca voi sa te-nspaimânt, Cum venira, se facura toti o apa s-un pamânt. Te falesti ca înainte-ti rasturnat-ai valvârtej Ostile leite-n zale de-mparati si de viteji? Tu te lauzi ca Apusul înainte ti s-a pus?... Ce-i mâna pe ei în lupta, ce-au voit acel Apus? Laurii voiau sa-i smulga de pe funtea ta de fier, A credintei biruinta cata orice cavaler. Eu? Îmi apar saracia si nevoile si neamul... Si de-aceea tot ce misca-n tara asta, râul, ramul, Mi-e prieten numai mie, iara tie dusman este, Dusmanit vei fi de toate, far-a prinde chiar de veste; N-avem osti, dara iubirea de mosie e un zid Care nu se-nfioreaza de-a ta faima, Baiazid! |
Si
abia pleca batrânul... Ce mai freamat, ce mai zbucium! Codrul clocoti de zgomot si de arme si de bucium, Iar la poala lui cea verde mii de capete pletoase, Mii de coifuri lucitoare ies din umbra-ntunecoasa; Calaretii umplu câmpul si roiesc dupa un semn Si în caii lor salbatici bat cu scarile de lemn, Pe copite iau în fuga fata negrului pamânt, Lanci scânteie lungi în soare, arcuri se întind în vânt, Si ca nouri de arama si ca ropotul de grindeni, Orizontu-ntunecându-l, vin sageti de pretutindeni, Vâjâind ca vijelia si ca plesnetul de ploaie... Urla câmpul si de tropot si de strigat de bataie. În zadar striga-mparatul ca si leul în turbare, Umbra mortii se întinde tot mai mare si mai mare; În zadar flamura verde o ridica înspre oaste, Caci cuprinsa-i de pieire si în fata si în coaste, Caci se clatina rarite siruri lungi de batalie; Cad asabii ca si pâlcuri risipite pe câmpie, În genunchi cadeau pedestri, colo caii se rastoarna, Când sagetile în valuri, care suiera, se toarna Si, lovind în fata, -n spate, ca si crivatul si gerul, Pe pamânt lor li se pare ca se naruie tot cerul... Mircea însusi mâna-n lupta vijelia-ngrozitoare, Care vine, vine, vine, calca totul în picioare; Durduind soseau calarii ca un zid înalt de suliti, Printre cetele pagâne trec rupându-si large uliti; Risipite se-mprastie a dusmanilor siraguri, Si gonind biruitoare tot veneau a tarii steaguri, Ca potop ce prapadeste, ca o mare turburata - Peste-un ceas pagânatatea e ca pleava vânturata. Acea grindin-otelita înspre Dunare o mâna, Iar în urma lor se-ntinde falnic armia româna. Pe când oastea se aseaza, iata soarele apune, Voind crestetele nalte ale tarii sa-ncunune Cu un nimb de biruinta; fulger lung încremenit Margineste muntii negri în întregul asfintit, Pân' ce izvorasc din veacuri stele una câte una Si din neguri, dintre codri, tremurând s-arata luna: Doamna marilor s-a noptii varsa liniste si somn. Lânga cortu-i, unul dintre fiii falnicului domn Sta zâmbind de-o amintire, pe genunchi scriind o carte, S-o trimita dragei sale, de la Arges mai departe: "De din vale de Rovine Graim, Doamna, catre Tine, Nu din gura, ci din carte, Ca ne esti asa departe. Te-am ruga, mari, ruga Sa-mi trimiti prin cineva Ce-i mai mândru-n valea Ta: Codrul cu poienele, Ochii cu sprâncenele; Ca si eu trimite-voi Ce-i mai mândru pe la noi: Oastea mea cu flamurile, Codrul si cu ramurile, Coiful nalt cu penele, Ochii cu sprâncenele. Si sa stii ca-s sanatos, Ca, multamind lui Cristos, Te sarut, Doamna, frumos." . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . De-asa vremi se-nvrednicira cronicarii si rapsozii; Veacul nostru ni-l umplura saltimbancii si irozii... În izvoadele batrâne pe eroi mai pot sa caut; Au cu lira visatoare ori cu sunete de flaut Poti sa-ntâmpini patriotii ce-au venit de-atunci încolo? Înaintea acestora tu ascunde-te, Apollo! O, eroi! care-n trecutul de mariri va adumbriseti, Ati ajuns acum de moda de va scot din letopiset, Si cu voi drapându-si nula, va citeaza toti nerozii, Mestecând veacul de aur în noroiul greu al prozii. Ramâneti în umbra sfânta, Basarabi si voi Musatini, Descalecatori de tara, datatori de legi si datini, Ce cu plugul si cu spada ati întins mosia voastra De la munte pân' la mare si la Dunarea albastra. Au prezentul nu ni-i mare? N-o sa-mi dea ce o sa cer? N-o sa aflu într-ai nostri vre un falnic juvaer? Au la Sybaris nu suntem lânga capistea spoielii? Nu se nasc glorii pe strada si la usa cafenelii, N-avem oameni ce se lupta cu retoricele suliti În aplauzele grele a canaliei de uliti, Panglicari în ale tarii, care joaca ca pe funii, Masti cu toate de renume din comedia minciunii? Au de patrie, virtute, nu vorbeste liberalul, De ai crede ca viata-i e curata ca cristalul? Nici visezi ca înainte-ti sta un stâlp de cafenele, Ce îsi râde de-aste vorbe îngânându-le pe ele. Vezi colo pe uriciunea fara suflet, fara cuget, Cu privirea-mparosata si la falci umflat si buget, Negru, cocosat si lacom, un izvor de siretlicuri, La tovarasii sai spune veninoasele-i nimicuri; Toti pe buze-având virtute, iar în ei moneda calpa, Chintesenta de mizerii de la crestet pâna-n talpa. Si deasupra tuturora, oastea sa si-o recunoasca, Îsi arunca pocitura bulbucatii ochi de broasca... Dintr-acestia tara noastra îsi alege astazi solii! Oameni vrednici ca sa saza în zidirea sfintei Golii, În camesi cu mâneci lunge si pe capete scufie, Ne fac legi si ne pun biruri, ne vorbesc filosofie. Patriotii! Virtuosii, ctitori de asezaminte, Unde spumega desfrâul în miscari si în cuvinte, Cu evlavie de vulpe, ca în strane, sed pe locuri Si aplauda frenetic schime, cântece si jocuri... Si apoi în sfatul tarii se adun sa se admire Bulgaroi cu ceafa groasa, grecotei cu nas subtire; Toate mutrele acestea sunt pretinse de roman, Toata greco-bulgarimea e nepoata lui Traian! Spuma asta-nveninata, asta plebe, ast gunoi Sa ajung-a fi stapâna si pe tara si pe noi! Tot ce-n tarile vecine e smintit si stârpitura, Tot ce-i însemnat cu pata putrejunii de natura, Tot ce e perfid si lacom, tot Fanarul, toti ilotii, Toti se scursera aicea si formeaza patriotii, Încât fonfii si flecarii, gagautii si gusatii, Bâlbâiti cu gura strâmba sunt stapânii astei natii! Voi sunteti urmasii Romei? Niste rai si niste fameni! I-e rusine omenirii sa va zica voua oameni! Si aceasta ciuma-n lume si aceste creaturi Nici rusine n-au sa ieie în smintitele lor guri Gloria neamului nostru spre-a o face de ocara, Îndraznesc ca sa rosteasca pân' si numele tau... tara! La Paris, în lupanare de cinismu si de lene, Cu femeile-i pierdute si-n orgiile-i obscene, Acolo v-ati pus averea, tineretele la stos... Ce a scos din voi Apusul, când nimic nu e de scos? Ne-ati venit apoi, drept minte o sticluta de pomada, Cu monoclu-n ochi, drept arma betisor de promenada, Vestejiti fara de vreme, dar cu creieri de copil, Drept stiint-având în minte vre un vals de Bal-Mabil, Iar în schimb cu-averea toata vrun papuc de curtezana... O, te-admir, progenitura de origine romana! Si acum priviti cu spaima fata noastra sceptic-rece, Va mirati cum de minciuna astazi nu vi se mai trece? Când vedem ca toti aceia care vorbe mari arunca Numai banul îl vâneaza si câstigul fara munca, Azi, când fraza lustruita nu ne poate însela, Astazi altii sunt de vina, domnii mei, nu este-asa? Prea v-ati atatat arama sfâsiind aceasta tara, Prea facurati neamul nostru de rusine si ocara, Prea v-ati batut joc de limba, de strabuni si obicei, Ca sa nu s-arate-odata ce sunteti - niste misei! Da, câstigul fara munca, iata singura pornire; Virtutea? e-o nerozie; Geniul? o nefericire. Dar lasati macar stramosii ca sa doarma-n colb de cronici; Din trecutul de marire v-ar privi cel mult ironici. Cum nu vii tu, T;epes doamne, ca punând mâna pe ei, Sa-i împarti în doua cete: în smintiti si în misei, Si în doua temniti large cu de-a sila sa-i aduni, Sa dai foc la puscarie si la casa de nebuni! |
Scrisoarea III-a a fost publicata la 1 mai 1881 in revista “Convorbiri literare”, unde
poetul a si debutat.
Tema
poemului este demascarea falsului patriotism al contemporanilor in contrast cu
vitejia ostasilor romani trecuti.
Poezia
este structurata pe doua parti: prima parte reprezinta trecutul glorios al
ostasilor romani in contrast cu falsul patriotism al contemporanilor. Partea a
doua este o satira la adresa societatii burghezo-mosieresti si a lipsei de
patriotism al contemporanilor.
Partea
I-a a poemului este structurata pe diferite momente: primele versuri
amintesc si invoca istoria cresterii Imperiului Otoman sub forma unui vis, prin
alegorie. Urmeaza apoi tablourile de natura, dupa care incepe descrierea luptei
dintre oastea lui Baiazid si armata neinsemnata a lui Mircea cel Batran.
Primele
versuri din partea I reprezinta visul sultanului. Luna, preschimbata in
fecioara este iubita sultanului din seara aceea. Acesta descrie frumusetea
lunii in contrast cu intreaga natura. Cu ajutorul epitetelor se realizeaza
portretul lunii preschimbata in fecioara odata cu descrierea noptii:
“Vede
cum din ceruri luna luneca si se coboara
Si
s-apropie de dansul preschinbata in fecioara.
Inflorea
cararea ca de pasul blandei primaveri;
Ochii
ei sunt plini de umbra tainuitelor dureri;
Codrii
se infioreaza de atata frumusete,
Apele-ncretesc
in tremur straveziilor lor fete”.
In
aceste ultime doua versuri, Eminescu foloseste personificarea ca mijoc artistic
si o serie de metafore menite sa accentueze cadrul nocturn, selenar.
Portretul
lunii este un simbol al frumusetii creand un tablou de vraja cu ajutorul
motivelor romantice. Acest tablou ne introduce in visul sultanului unde poetul
foloseste acumularea de imagini vizuale si auditive care adancesc puterea de
vraja si vis.
“Ea,
sezand cu el alaturi, mana fina i-o intinde,
Parul
ei cel negru-n valuri de matasa se desprinde”.
Dand glas
puterii magice a visului, poetul se foloseste de aceasta imagine pentru a
accentua dorinta de marire a sultanului, care, prin versul “Las’ sa leg a
mea viata de a ta… In bratu-mi vino”, pune in evidenta dorinta de marire a
sultanului. Tot din acest tablou face parte si visul sultanului pentru
cucerirea lumii. Disparitia lumii tulbura imaginea si visul ia o alta directie:
din inima sultanului creste halucinant un copac urias sub a carui umbra se
intinde intregul univers. Copacul reprezinta simbolul formarii si maririi
Imperiului Otoman. Prin intermediul imaginilor vizuale si auditive se releva
cucerirea lumii. Sultanul viseaza la toate bogatiile lumii:
“Iar
in patru parti a lumii vede siruri muntii mari
Atlasul,
Caucazul, Taurul si Balcanii seculari;
Vede
Eufratul si Tigris, Nilul, Dunarea batrana
Umbra
arborelui falnic peste toate e stapana”,
precum si cucerirea Romei:
“Insa
frunzele-ascutite se indoaie dupa vant
Si
deasupra Romei se inclina la pamant”.
Aici
are loc trezirea la realitate, visul sultanului luand proportiile unei mari
dorinte ce, crede sultanul, este trimisa de la “Profet”, ca “Pe-o clipa
se-naltase, chiar in rai la Mohamet”. Atunci el pricepe si intelege visul
ca acesta trebuie sa devina o realitate, ca Imperiul Otoman este sortit unei
cuceriri a lumii.
Apoi
ne apar imagini gradate, natura infiorandu-se de largirea Imperiului, de
granitele sale care nu mai cunosc margini, sporind an de an.
“An
cu an imparatia tot mai larga se sporeste,
Iara
flamura cea verde se inalta an cu an,
Neam
cu neam urmandu-i zborul si sultan dupa sultan”.
Urmeaza
apoi enumeratia si epitetele care au rolul de a descrie fastul, frumusetea,
maretia si puterea armatelor otomane care au ajuns la granitele tarii noastre
cu ganduri de cucerire.
“Vin
de-ntuneca pamantul la Rovine in campii”.Metafora “intuneca pamantul” arata
multimea armatei otomane.
In
timp ce armata otomana intra cu fast in tara noastra, este
introdus aici un element al naturii care parca ameninta si pregateste
razbunarea si lupta:
“Numa-n
zarea departata suna codrul de stejari”.
Ocrotitoarea
natura, totdeauna prietena romanului, vine si de aceasta data in ajutorul micii
oaste conduse de marele domnitor Mircea cel Batran.
Imaginile
auditive ne introduc parca in aceasta atmosfera de miscare si forfota:
“Suna
codrul de stejari”.
In
al doilea tablou al primei parti se reproduce un scurt episod dramatic, in care
elementul predominant este dialogul. Poetul introduce acum in jocul sau de idei
figura unui domnitor exemplar – a lui Mircea cel Batran – intruchiparea
conducatorului al carui unic tel este slujirea patriei. Mircea apare in
dialogul lui cu Baiazid ca un geniu politic care face totul pentru a asigura
libertatea si independenta poporului sau. Dialogul este prezentat gradat iar
tabloul incepe cu dialogul dintre Mircea si Baiazid. Mircea este prezentat ca
un domnitor simplu, venit din popor, dar cu multa demnitate. El nu se lasa
infrant asa usor:
“La
un semn deschisa-i calea si s-apropie de cort
Un
batran atat de simplu, dupa vorba, dupa port”.
Apoi,
este pus in evidenta dialogul dintre Mircea cel Batran si Baiazid:
- “Tu esti Mircea?
- Da-mparate!
- Am venit sa mi
te-nchini,
De
nu, schimb a ta coroana intr-o ramura de spini”.
Intalnirea
dintre inteleptul domnitor roman si trufasul Baiazid, precum si episodul luptei
de la Rovine evidentiaza insusirile alese ale stramosilor nostri.
Versurile
ofera elemente semnificative ale istoriei poporului roman din care intelegem cu
emotie ca “iubirea de mosie e un zid” (adica de tara), iar fortele naturii
(raul, ramul) reprezinta un sprijin de nadejde al acestuia in fata dusmanilor.
Mircea cel Batran vorbeste cu hotarare in numele tuturor romanilor, oameni
insufletiti de vointa de libertate, de sentimentul celei mai sfinte datorii:
apararea tarii.
In
acest poem se remarca ospitalitatea si spiritul pasnic al lui Mircea, vorbirea
lui ceremonioasa, in stil popular. Baiazid raspunde cu o trufie nemasurata.
Accentuarea
spaimei ingrozitoare, inspaimantatoare se face cu ajutorul repeziciunii de
descriere si insiruirii de verbe. Baiazid isi concluzioneaza
biruintele si puterea prin
exemplul de la Nicopole:
“La
Nicopole vazut-ai cate tabere s-au strans
Ca
sa steie inainte-mi ca si zidul neinvins”.
Raspunsul
lui Mircea se caracterizeaza prin vorbire plina de demnitate, solemnitatea
vorbirii, gradarea discursului. Puterea sa nu consta in numarul de osteni ci in
dragostea lor de patrie.
In
urmatorul tablou al acestei parti se releva confirmarea celor spuse de cei doi
conducatori.
Dupa
aceasta autorul descrie lupta de la Rovine, aceasta constituind un alt tablou
dominat de descriere. Armatele sunt numeroase iar pentru relevarea acestei
multimi poetul foloseste cuvinte regionale moldovenesti ca: implu, roiesc.
Voievodul
Mircea este in fruntea luptei, conduce armatele sale care se napustesc asupra
dusmanului. Turcii loviti din plin, se retrag, iar imparatul urla de durere: “In
zadar striga-mparatul ca si leul in turbare; Umbra mortii se intinde tot mai
mare, si mai mare”.
Lupta
se vede ca o “vijelie-ngrozitoare /Care vine, vine, vine, calca totul in
picioare”. Sosirea calaretilor accentueaza dramatismul, inclestarea,
inversunarea si dinamismul luptei.
Repetitia“vine,
vine, vine” arata forta cu care lupta romanii si iscusinta lor, lupta
vijelioasa pentru dreptate si libertate.
In
partea a II-a poetul reda falsul patriotism si
demagogia contemporanilor in contrast cu faptele de vitejie ale ostasilor trecuti.
“De-asa
vremi se-nvrednicira cronicarii si rapsozii
Veacul
nostru ni-l umplura saltimbancii si irozii…”
Autorul
ridica in slavi vitejia ostasilor romani de alta data, curajul cu care s-au
luptat si chiar frumusetea lor comparata cu Apollo, zeul frumusetii si al
curajului:
“Au
cu lira visatoare ori cu sunete de flaut
Poti
sa-ntampini patriotii ce-au venit de-atunci incolo?
Inaintea
acestora, tu ascunde-te Apollo!
Eminescu
critica in continuare pe falsii patrioti, pe falsii scriitori care adumbresc in
mod voit gloria trecutului si a oamenilor sai.
“O,
eroi! care-n trecutul de mariri va adumbriseti,
Ati
ajuns acum de moda de va scot din letopiset,
Si
cu voi drapandu-si nula, va citeaza toti nerozii,
Mestecand
veacul de aur in noroiul greu al prozii”.
Eminescu
condamna pe toti acei care profita de trecutul glorios, de faptele glorioase
ale ostasilor romani din trecut, pentru a se acoperi ei insisi de glorie. Se
evoca, mai departe, figurile marilor domnitori Mircea cel Batran, descendent
din familia Basarabilor si al lui Stefan cel Mare, descendent si el din marea
familie a Musatinilor:
“Ramaneti
in umbra sfanta, Basarabi si voi Musatini”,
Descalecatori
de tara, datatori de legi si datini,
Ce
cu plugul si cu spada ati intins mosia voastra
De
la munte pan la maresi la Dunarea albastra”.
aducand un elogiu celor doi mari
conducatori.
In
acest poem, capitala este comparata cu orasul Sybaris
vestit prin desfaul sau. Prin aceasta se releva falsul patriotism al
demagogilor:
“Au
prezentul nu ni-i mare? N-o sa-mi dea ce o sa cer?
N-o
sa aflu intre-ai nostri vre un falnic juvaer?
Au
la Sybaris nu
suntem langa capistea spoielii?
Nu
se nasc glorii pe strada si la usa cafenelii?
Eminescu
demasca falsul patriotism al compatriotilor si ii ironizeaza:
“Panglicari
in ale tarii, care joaca ca pe funii,
Masti
cu toate de renume din comedia minciunii?”
Uriciunea
si toate rautatile lumii sunt personificate, ele reprezentand pe marii
burghezi, pe marii patrioti ai vremii. Poetul face un portret schematic al
liberalului si apoi al renumitului avocat al vremii care este demascat si
acuzat in poezie –Pantazie Ghica.
“Negru,
cocosat si lacom, un izvor de siretlicuri,
La
tovarasii sai spune veninoasele-i nimicuri….
Si
deasupra tuturora, oastea sa si-o recucnoasca,
Isi
arunca pocitura, bulbucatii ochi de broasca…”
Pentru
Eminescu adevaratii eroi ai romanilor sunt ctitorii si nu politicienii vremii
sale.
Uriciunea
morala si sufleteasca a falsilor patrioti se vede si din versurile care
urmeaza, demascand liberalii si conservatorii, Eminescu isi exprima dispretul
pentru acestia:
“Patriotii!
Virtuosii, ctitori de asezaminte,
Unde
spumega desfraul in miscari si in cuvinte,
Cu
evlavie de vulpe, ca in strane, sed pe locuri
Si
aplauda frenetic schime, cantece si jocuri….
Si
apoi in sfatul tarii se adun sa se admire”.
Urmeaza
un portret al demagogilor liberali straini cu totul de tara noastra, de
interesele sale, ajunsi la putere cu ajutorul multor viclesuguri si vorbe
goale:
“Bulgaroi
cu ceafa groasa, grecotei cu nas subtire;
Toate
mutrele acestea sunt pretinse de roman,
Toata
greco-bulgarimea e nepoata lui Traian”.
In
continuare, poetul isi exprima dispretul fata de politicienii vremii si arata
ca nu le poate spune nimeni, oameni.
“Voi
sunteti urmasii Romei? Niste rai si niste fameni!
I-e
rusine omenirii sa va zica voua oameni!”…
In
final, poetul il invoca pe Vlad Tepes, cunoscut in istorie prin masurile sale
radicale, cerandu-i sa vina sa rezolve dintr-o singura miscare viciul,
degradarea si nerozia ridicate la nivelul unui principiu conducator:
“Cum
nu vii tu, Tepes doamne, ca punand mana pe ei ,
Sa-i
imparti in doua cete: in smintiti si in misei,
Si
in doua temniti large cu de-a sila sa-iaduni
Sa
dai foc la puscarie si la casa de nebuni!”.
Aceasta
a II-a parte a Scrisorii contine, la un nivel artistic desavarsit, ideile sociale
si politice ale lui Eminescu, credinta lui ca patria este o realitate istorica
pentru mentinerea si inaltarea careia poporul a facut eforturi de milenii,
luptand si sacrificandu-se pentru libertate si independenta.
Solutia careului: Scrisoarea II
1
I
|
2
N
|
3
T
|
4
R
|
5
E
|
6
B
|
7
A
|
8
R
|
9
I
|
11
S
|
12
D
|
|
2
M
|
A
|
R
|
E
|
A
|
S
|
C
|
U
|
L
|
T
|
A
|
|
3
P
|
I
|
E
|
R
|
D
|
U
|
T
|
A
|
I
|
E
|
S
|
|
4
A
|
N
|
I
|
A
|
T
|
A
|
O
|
R
|
A
|
C
|
||
5
C
|
T
|
I
|
M
|
I
|
O
|
P
|
E
|
R
|
A
|
||
E
|
S
|
T
|
E
|
A
|
H
|
E
|
P
|
L
|
|||
7
M
|
I
|
I
|
G
|
L
|
O
|
R
|
I
|
A
|
|||
8
O
|
A
|
M
|
E
|
N
|
I
|
I
|
E
|
M
|
I
|
||
9
A
|
N
|
T
|
D
|
E
|
N
|
A
|
T
|
U
|
R
|
A
|
|
10
R
|
U
|
I
|
N
|
E
|
A
|
L
|
A
|
A
|
M
|
||
11
T
|
A
|
R
|
A
|
O
|
R
|
E
|
S
|
U
|
B
|
||
12
E
|
L
|
E
|
A
|
D
|
E
|
S
|
E
|
O
|
R
|
I
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu