ORIZONTAL : 1) Formă fundamentală de existenţă a universului, ca motiv romantic al poemului, apărut în „Convorbiri literare” la 1 februarie 1881 – Cele 165 de rânduri ale Scrisorii, cu o expresie poetică de înaltă ţinută artistică. 2) Luna este omniprezentă în creaţia eminesciană: Şi din noaptea amintirii mii de doruri ea ne scoate; / ... li-i durerea, le simţim ca-n vis pe toate – Negaţie (lat.). 3) Localitate în S.U.A. (West Virginia) – Octavian August – La acelaşi şir de patimi deopotrivă fiind robi, Fie..., fie puternici, fie genii ori neghiobi!. 4) Alexandru George – Vorbe goale, cam asta ar însemna cuvintele de „omagiere”, rostite la moartea unui om de geniu, după cum sugerează şi versurile pline de sarcasm: Şi deasupra tuturora va vorbi vrun mititel, / Nu slăvindu-te pe tine... , lustruindu-se pe el (fig.) – Ion Minulescu. 5) Punct până la care pot ajunge posibilităţile celor pe care autorul îi numeşte muşti de o zi, adică a oamenilor (fig.) – Ah! ea spuse adevărul; /Eu am..., n'am zis nimica (Floare albastră). 6) Cităm din secvenţa în care poetul îşi exersează inciziile sale sarcastice în incompetenţă, nepăsare, comoditate şi rea-voinţă ce ignoră adevăratele creaşii: Şi te-o strânge-n două şiruri, aşezându-te la coadă, / În vreo... prizărită sub o pagină neroadă – Primele vocale – Tudor Arghezi. 7) Pedantism şi laudă interesată, pe care Eminescu le satirizează evocând falsa solemnitate a funeraliilor (fam) – Asociaţia Junimea – Potriverea sunetelor de la sfârşitul versurilor, realizată în Scrisoarea I, două câte două succesiv (pl.). 8) Aflăm despre cugetător, eroul poemului, următoarele: Uscăţiv aşa cum este gârbovit şi de nimic. / Universul fără margini e în degetul lui mic, / Căci sub frunte-i viitorul şi... se încheagă. 9) Rupt în mijloc! – Cosmogonia este tema preferată a autorului: De ... negura eternă se desface în fâşii – De a vieţii lor enigmă îi vedem pe toţi munciţi,
Făr-a şti să spunem care ar... mai nenorociţi. 10) Autorul se întreabă dacă posteritatea va aprecia adevărata operă la justa ei valoare: O să-şi bată alţii capul s-o pătrunză cum a fost? / ... vrun cu ochii cei verzui, peste un veac – Toate micile mizerii unui suflet chinuit / Mult mai mult îl vor atrage decât tot ce ai... 11) Cerbul zăpezilor – Lumea cu defectele şi imperfecţiunile ei, biciuită de poet – Marile săli din universităţi. 12) Din poezia Ce e amorul?: Şi pieptul tău se bate,/ Şi totu -... de-un cuvânt – Depozit de roci.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
1
|
||||||||||||
2
|
||||||||||||
3
|
||||||||||||
4
|
||||||||||||
5
|
||||||||||||
6
|
||||||||||||
7
|
||||||||||||
8
|
||||||||||||
9
|
||||||||||||
10
|
||||||||||||
11
|
||||||||||||
12
|
Dicţionar:
NON, TAD, TCA.
Prof. Nicolae
Vicolov
Solutia careului se gaseste la Scrisoarea II
ALTE CAREURI CU EMINESCU
Consultarea textului
Când
cu gene ostenite sara suflu-n lumânare, Doar ceasornicul urmeaza lung-a timpului carare, Caci perdelele-ntr-o parte când le dai, si în odaie Luna varsa peste toate voluptoasa ei vapaie, Ea din noaptea amintirii o vecie-ntreaga scoate De dureri, pe care însa le simtim ca-n vis pe toate. Luna tu, stapân-a marii, pe a lumii bolta luneci Si gândirilor dând viata, suferintele întuneci; Mii pustiuri scânteiaza sub lumina ta fecioara, Si câti codri-ascund în umbra stralucire de izvoara! Peste câte mii de valuri stapânirea ta strabate, Când plutesti pe miscatoarea marilor singuratate! Câte tarmuri înflorite, ce palate si cetati, Strabatute de-al tau farmec tie singura-ti arati! Si în câte mii de case lin patruns-ai prin feresti, Câte frunti pline de gânduri, gânditoare le privesti! Vezi pe-un rege ce-mpânzeste globu-n planuri pe un veac, Când la ziua cea de mâine abia cuget-un sarac... Desi trepte osebite le-au iesit din urna sortii, Deopotriva-i stapâneste raza ta si geniul mortii; La acelasi sir de patimi deopotriva fiind robi, Fie slabi, fie puternici, fie genii ori neghiobi! Unul cauta-n oglinda de-si bucleaza al sau par, Altul cauta în lume si în vreme adevar, De pe galbenele file el aduna mii de coji, A lor nume trecatoare le însamna pe raboj; Iara altu-mparte lumea de pe scândura tarabii, Socotind cât aur marea poarta-n negrele-i corabii. Iar colo batrânul dascal, cu-a lui haina roasa-n coate, Într-un calcul fara capat tot socoate si socoate Si de frig la piept si-ncheie tremurând halatul vechi, Îsi înfunda gâtu-n guler si bumbacul în urechi; Uscativ asa cum este, gârbovit si de nimic, Universul fara margini e în degetul lui mic, Caci sub fruntea-i viitorul si trecutul se încheaga, Noaptea-adânc-a veciniciei el în siruri o dezleaga; Precum Atlas în vechime sprijinea cerul pe umar Asa el sprijina lumea si vecia într-un numar. Pe când luna straluceste peste-a tomurilor bracuri, Într-o clipa-l poarta gândul îndarat cu mii de veacuri, La-nceput, pe când fiinta nu era, nici nefiinta, Pe când totul era lipsa de viata si vointa, Când nu s-ascundea nimica, desi tot era ascuns... Când patruns de sine însusi odihnea cel nepatruns. Fu prapastie? genune? Fu noian întins de apa? N-a fost lume priceputa si nici minte s-o priceapa, Caci era un întuneric ca o mare far-o raza, Dar nici de vazut nu fuse si nici ochi care s-o vaza. Umbra celor nefacute nu-ncepuse-a se desface, Si în sine împacata stapânea eterna pace!... Dar deodat-un punct se misca... cel întâi si singur. Iata-l Cum din chaos face muma, iara el devine Tatal!... Punctu-acela de miscare, mult mai slab ca boaba spumii, E stapânul fara margini peste marginile lumii... De-atunci negura eterna se desface în fasii, De atunci rasare lumea, luna, soare si stihii... De atunci si pâna astazi colonii de lumi pierdute Vin din sure vai de chaos pe carari necunoscute Si în roiuri luminoase izvorând din infinit, Sunt atrase în viata de un dor nemarginit. Iar în lumea asta mare, noi copii ai lumii mici, Facem pe pamântul nostru musunoaie de furnici; Microscopice popoare, regi, osteni si învatati Ne succedem generatii si ne credem minunati; Musti de-o zi pe-o lume mica de se masura cu cotul, În acea nemarginire ne-nvârtim uitând cu totul Cum ca lumea asta-ntreaga e o clipa suspendata, Ca-ndaratu-i si-nainte-i întuneric se arata. Precum pulberea se joaca în imperiul unei raze, Mii de fire viorie ce cu raza înceteaza, Astfel, într-a veciniciei noapte pururea adânca, Avem clipa, avem raza, care tot mai tine înca... Cum s-o stinge, totul piere, ca o umbra-n întuneric, Caci e vis al nefiintei universul cel himeric... În prezent cugetatorul nu-si opreste a sa minte, Ci-ntr-o clipa gându-l duce mii de veacuri înainte; Soarele, ce azi e mândru, el îl vede trist si ros Cum se-nchide ca o rana printre nori întunecosi, Cum planetii toti îngheata si s-azvârl rebeli în spat' Ei, din frânele luminii si ai soarelui scapati; Iar catapeteasma lumii în adânc s-au înnegrit, Ca si frunzele de toamna toate stelele-au pierit; Timpul mort si-ntinde trupul si devine vecinicie, Caci nimic nu se întâmpla în întinderea pustie, Si în noaptea nefiintii totul cade, totul tace, Caci în sine împacata reîncep-eterna pace... Solutia careului: Sarmanul Dionis
|
.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Începând la talpa însasi a multimii omenesti Si suind în susul scarii pân' la fruntile craiesti, De a vietii lor enigma îi vedem pe toti munciti, Far-a sti sa spunem care ar fi mai nenorociti... Unul e în toti, tot astfel precum una e în toate, De asupra tuturora se ridica cine poate, Pe când altii stând în umbra si cu inima smerita Nestiuti se pierd în taina ca si spuma nezarita - Ce-o sa-i pese soartei oarbe ce vor ei sau ce gândesc?... Ca si vântu-n valuri trece peste traiul omenesc. Fericeasca-l scriitorii, toata lumea recunoasca-l... Ce-o sa aiba din acestea pentru el, batrânul dascal? Nemurire, se va zice. Este drept ca viata-ntreaga, Ca si iedera de-un arbor, de-o idee i se leaga. "De-oi muri - îsi zice-n sine - al meu nume o sa-l poarte Secolii din gura-n gura si l-or duce mai departe, De a pururi, pretutindeni, în ungherul unori crieri Si-or gasi, cu al meu nume, adapost a mele scrieri!" O, sarmane! tii tu minte câte-n lume-ai auzit, Ce-ti trecu pe dinainte, câte singur ai vorbit? Prea putin. De ici, de colo de imagine-o fasie, Vre o umbra de gândire, ori un petec de hârtie; Si când propria ta viata singur n-o stii pe de rost, O sa-si bata altii capul s-o patrunza cum a fost? Poate vrun pedant cu ochii cei verzui, peste un veac, Printre tomuri bracuite asezat si el, un brac, Aticismul limbii tale o sa-l puna la cântari, Colbul ridicat din carte-ti l-o sufla din ochelari Si te-o strânge-n doua siruri, asezându-te la coada, În vro nota prizarita sub o pagina neroada. Poti zidi o lume-ntreaga, poti s-o sfarami... orice-ai spune, Peste toate o lopata de tarâna se depune. Mâna care-au dorit sceptrul universului si gânduri Ce-au cuprins tot universul încap bine-n patru scânduri... Or sa vie pe-a ta urma în convoi de-nmormântare, Splendid ca o ironie cu priviri nepasatoare... Iar deasupra tuturora va vorbi vrun mititel, Nu slavindu-te pe tine... lustruindu-se pe el Sub a numelui tau umbra. Iata tot ce te asteapta. Ba sa vezi... posteritatea este înca si mai dreapta. Neputând sa te ajunga, crezi c-or vrea sa te admire? Ei vor aplauda desigur biografia subtire Care s-o-ncerca s-arate ca n-ai fost vrun lucru mare, C-ai fost om cum sunt si dânsii... Magulit e fiecare Ca n-ai fost mai mult ca dânsul. Si prostatecele nari Si le umfla orisicine în savante adunari Când de tine se vorbeste. S-a-nteles de mai nainte C-o ironica grimasa sa te laude-n cuvinte. Astfel încaput pe mâna a oricarui, te va drege, Rele-or zice ca sunt toate câte nu vor întelege... Dar afara de acestea, vor cata vietii tale Sa-i gaseasca pete multe, rautati si mici scandale - Astea toate te apropie de dânsii... Nu lumina Ce în lume-ai revarsat-o, ci pacatele si vina, Oboseala, slabiciunea, toate relele ce sunt Într-un mod fatal legate de o mâna de pamânt; Toate micile mizerii unui suflet chinuit Mult mai mult îi vor atrage decât tot ce ai gândit. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Între ziduri, printre arbori ce se scutura de floare, Cum revarsa luna plina linistita ei splendoare! Si din noaptea amintirii mii de doruri ea ne scoate; Amortita li-i durerea, le simtim ca-n vis pe toate, Caci în propria-ne lume ea deschide poarta-ntrarii Si ridica mii de umbre dupa stinsul lumânarii... Mii pustiuri scânteiaza sub lumina ta fecioara, Si câti codri-ascund în umbra stralucire de izvoara! Peste câte mii de valuri stapânirea ta strabate, Când plutesti pe miscatoarea marilor singuratate, Si pe toti ce-n asta lume sunt supusi puterii sortii Deopotriva-i stapâneste raza ta si geniul mortii! |
'Scrisoarea I' este o creatie de factura
filozofica, aparuta in perioada maturitatii artistice a poetului, si facand
parte din seria celor cinci scrisori. Lucrarea, romantica, abordeaza conditia
geniului in raport cu posteritatea si cu societatea omeneasca, surprinzand, in
tablouri grandioase, geneza si stingerea universului.
Poezia este, in acelasi timp, o meditatie
filozofica despre spatiu si timp, despre existenta, pe tema 'fortuna labilis',
dar si o satira cu accente elegiace, referitoare la soarta
geniului pe pamant si in eternitate.
Compozitional, 'Scrisoarea I' este alcatuita din
cinci tablouri construite cu grija evidenta de armonie structurala si simetrie.
In cadrul nocturn din prima secventa astrul tutelar, stapan al universului,
este martor al timpului universal si al timpului individual ('(luna) din
noaptea amintirii o vecie-ntreaga scoate'; 'ceasornicul urmeaza lunga timpului
carare'). In acest tablou larg dimensionat, in care metaforele-simbol sugereaza
spatii infinite, se insinueaza treptat meditatia poetului despre curgerea
ireversibila a timpului. Imaginile sunt percepute vizual, dar cu o
extraordinara forta dinamica, sugerata de verbe: 'varsa', 'scoate', 'luneci',
'scanteiaza', 'strabate' etc dar mai ales de substantive si adjective ca:
'vapaie', 'mare', 'izvoara'.
Astrul selenar este prezent si in continuare,
dominand atat faptele meschine, cat si cele nobile. Acest fragment devine
fascinant prin multitudinea ideilor, sugestiilor si motivelor. Omul, aflat aici
in mai multe ipostaze, are menirea de a introduce motivul identitatii fiintelor
in fata mortii. Sustinand aceasta idee, de origine schopenhaueriana, poetul
afirma: 'Si pe toti ce-n asta lume sunt supusi puterii sortii / Deopotriva-i
stapaneste raza ta si geniul mortii'. Prin antiteza, apare imaginea geniului: 'Uscativ
asa cum este, garbovit si de nimic / Universul fara margini e in degetul lui
mic'.
Urmeaza cea de-a treia parte in care cosmogonia se
desfasoara sub semnul simetriei, al echilibrului, de la imaginea de ansamblu a
increatului, pana la creatia universala unde se gaseste si lumea noastra:
'Musti de-o zi pe-o lume mica de semasura cu cotul'. Urmarind sintagmele ce
exprima notiunea de timp, de la locutiunile adverbiale cu care se deschide
cosmogonia ('pe cand', 'intr-o clipa', 'la-nceput'), trecand prin altele ca 'de
atunci' (repetata consecutiv), putem observa expresiile simbolizand timpul
trecut. Suspendat o clipa 'in prezent', cand 'cugetatorul, nu-si opreste a sa
minte' viitorul devine obiectul meditatiei: 'Ci-ntr-o clipa gandu-l duce mii de
veacuri inainte'.
Prin metafore revelatorii este sugerat tabloul
grandios al apocalipsei universului: 'Timpul mort si-ntinde trupul si devine
vesnicie'. Desi de apartenenta fizica, spatiul stingerii cosmice este de fapt
un orizont al emotiei intelectuale, fiind convertit in spatiu psihic.
Cea de-a patra secventa este consacrata pozitiei
vitrege a geniului in lumea semenilor sai, in societatea in care este
dispretuit si neinteles. Satira sociala este convertita in meditatie, iar
conceptele filozofice, cad ca niste sentinte rostite cu indignare si adanca
amaraciune. Meditatia sociala se deschide cu
revenirea la ideea filozofica despre identitatea
oamenilor cu ei insisi, a individului cu intregul: 'Unul e in toti, tot astfel
precum una e in toate / Deasupra tuturora se ridica cine poate'. Se pune
intrebarea daca omul de geniu , poate spera la nemurire, prin opera sa. Gloria
si eternitatea sunt insa doar iluzii 'Si cand propria ta viata singur n-o sti
pe de rost / O sa-si bata altii capul s-o patrunza cum a fost ?' Ipocrizia si
lauda interesata a contemporanilor, nepasarea si incompetenta lor, reaua credinta,
comoditatea si ignorarea valorii sunt atacate cu ironie si sarcasm in tabloul
ce insceneaza funerariile poetului: 'Or sa vie pe-a ta urma in convoi
de-nmormantare / Splendid ca o ironie cu priviri nepasatoare / Iar deasupra
tuturora va vorbi vreun mititel, / Nu slavindu-te pe tine lustruindu-se pe el.'
In viziunea schopenhaueriana, poetul conchide
asupra zadarniciei efortului spiritual: 'Poti zidi o lume-ntreaga, poti s-o
sfarami orice-ai spune / Peste toate o lopata de tarana se depune.'
In partea a V-a, care da impresia unui
epilog, se revine la motivele initiale, desprinzandu-se concluzia ca sub lumina
lunii se desfasoara frumusetile eterneale naturii si spectacolul lumii umane.
In acest limbaj metaforic si in acelasi stil gnomic cade sentinta din finalul
poeziei, se condenseaza ideea filozofica a identitatii a tuturor oamenilor cu
ei insisi, si a tuturora in perspectiva mortii: 'Si pe toti ce-n asta lume sunt
supusi puterii sortii / Deopotriva-i stapaneste raza ta si geniul mortii' Aceasta
confesiune sfasietoare dezvaluie drama creatorului de adevar si frumusete
poetica.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu